A poszttraumás stressz zavarban szenvedő túlélők gyakran emlékbetörésekkel és disszociatív állapotokkal küzdenek.
Az emlékbetörések során a személy úgy viselkedik, olyan gondolatai és érzései vannak, mint a traumatikus esemény idején, tulajdonképpen újraéli azt. Az emlékbetörés alatt a túlélő gyarkan elveszíti a kapcsolatot azzal, ami éppen történik körülötte, például olyan szagot érez, mint a traumatikus esemény során vagy hasonló fájdalmat tapasztal a testében. 
A disszociáció során is hasonló történik, a személy elveszíti a kapcsolatot a körülötte lévő világgal. Ez az állapot kicsit hasonló ahhoz, amikor csak úgy elkalandoznak a gondolataink, álmodozunk, vagy amikor csak bambulunk ki a fejünkből és nem gondolunk semmire. 

Általában be lehet azonosítani olyan tényezőket, melyek kiváltják, okozzák az emlékbetöréseket. Lehetnek ezek helyek, helyzetek, szagok, témák. A túlélők gyakran meg tudják tanulni felismerni a korai figyelmeztető jeleket, melyek időben megelőzik az emlékbetöréseket vagy disszociált állapotokat. Ilyen lehet, ha például elmodósik a látótér,  vagy a személy úgy érzi, kezdi elveszíteni a kapcsolatot a körülötte lévő világgal.

Ilyen esetekben erős fizikai ingerek segítenek újra az "itt és most"-ban lenni. Mind az 5 érzékünket használhatjuk. A lényege a dolognak az, hogy az erős ingerlés odaragasztja a figyelmedet az adott történésre, az adott pillanatra, így az nem szakad el a jelentől. 

Hallás: tekerd fel a hangerőt!
A hallással kapcsolatos erős inger lehet például hangos, diszharmónikus zene, melyre nehéz nem odafigyelni.

Tapintás: fogj egy darab jeget!
Ha éppen egy disszociatív állapotba kezdenél belecsúszni, a hideg jég, amit a kezedben fogsz biztosan megragadja a figyelmedet és nehéz lesz az adott pillanattól, a jelentől elszakadni.

Szaglás: szagolj bele a borsba!
A bors erősen ingerlő szaga szintén lelassíthatja vagy megállíthatja az emlékbetöréseket és segíthet elkerülni a disszociatív állapotot.

Ízérzékelés: harapj citromba!
A citrom savanyú íze és az erőteljes hatás, amit a szájban okoz, segíthet a jelenben maradni. 

Látás: figyeld meg a környezeted!
Úgy is a jelenben tudsz maradni, ha kifelé fordítod a figyelmedet és alaposan megfigyelsz mindent ami körülötted van, szemügyre veszed a színeket, számba veszed a bútorokat, tudatosítod a hangokat, amiket hallasz.  

Itt olvastam ezeket a tippeket, kíváncsi lennék, hogy mennyire válnak be a gyakorlatban. Vannak erről tapasztalataitok?